lunes, 23 de noviembre de 2020

Esports alternatius en temps de COVID | ¡Datchball i colpbol!

Introducció:

Els jocs alternatius son aquells que es diferèncien dels esports tradicionals y/o convencionals, ja perquè utilitza materials no quotidians amb el camp de les activitats físiques o perque si l'utilitza és amb un altra finalitat a la acostumbrada.

Tindre la capacitat d'adaptar els esports i jocs per fer-los més accessibles a l'alumnat és una qüestió bàsica i necessària per part dels docents d'Educació Física. Tots aquests jocs "inventats" son aplicacions alternatives a altres jocs o esports ja coneguts.

No obstant alguns d'aquests jocs han arribat a ser olímpics com per exemple el cas del bàdminton i en la pròxima edició ja podrem veure com a nou esport olímpic el skateboard.

Els esports alternatius mostren les següents característiques:

  1. Busquen fins educatius
  2. Agrupaments mixtes, no necessita de separacions per gènere
  3. Promouen la coeducació
  4. Afavoreixen la igualtat de condicions
  5. Presenten un reglament adaptat i flexible
  6. Donen gran importancia al procés i no al resultat
  7. Permeten el desenvolupament de valors i actituds positives
  8. Fan possible una major participació que els esports convencionals

Sessió vivenciada:

Durant la sessió d'avui en el pavelló de l'Universitat de València amb un mestre d'Educació Física de Primària d'un col·legi de València hem realitzat uns jocs y activitats centrades al datchball i colpbol.

En primer lloc hem realitzat una sessió sobre els continguts teòrics dels dos esports i hem pogut observar les evolucions i similituds entre estos esports i altres més clàssics.

En la segona part de la sessió hem portat a la pràctica tot allò que havíem tractat anteriorment i ho hem passat molt bé durant els jocs, tothom ha jugat i ha disfrutat.

Per finalitzar la sessió, hem realitzat un debat sobre la importància d'aquests jocs al procés educatiu, ja que ens permeten oferir al alumnat una sèrie d'activitats i experiències molt motivadores, cooperatives i molt innovadores.

Com a opinió personal, pense que el colpbol es el esport alternatiu per exel·lencia per a utilitzar en les aules, ja que ofereix un equilibri de nivell entre els participants donades les seues característiques.

En l'aspecte curricular podem veure que el datchball no està com a contingut a treballar de manera obligatòria però si el colpbol. 
Així i tot, la gran majoría d'esports alternatius poden ser adaptats per a quasi tots els nivells educatius per la seua capacitat integradora.

Més jocs i esports alternatius:

A continuació anem a veure alguns esports alternatius diferents, les seues característiques i el seu origen o història per que puguem entendre amb exemples reals com es l'evolució dels esports alternatius.

En primer lloc parlarem sobre la indiaca un joc de confrontació que pot jugar-se de manera individual o inclús per parelles o petits grups encara que oficialment es juga amb equips de 5.
És un esport molt similar al bàdminton però no utilitzem cap objecte per colpejar la peteca sinò que tindrem que passar-la del nostre camp al contrari amb un colpeig de mà.
El seu origen s'hi creu que es a Brasil, abans de l'arribada dels portuguesos, però el primer moment on va agafar importancia va ser durant la participació de Brasil en la V Olimpiada, on els nedadors van utilitzar aquest joc a modo de calfament i poc a poc va anar agafant més i més importància fins als anys 70 que va arribar al seu auge entre homes i dones i finalment al 1985 el Consell Nacional d'Esports (CND) va ser reconegut com a esport a causa de la sol·licitud de la FEMPE (Federaçao Mineira de Peteca)

 

                                         

A continuació parlarem sobre el floorball, un joc d'origen suec que s'està popularitzan per tota Europa sobretot a nivells escolars.
Es similar al hoquei ja que s'utilitza una especie de stick amb el que intentarem clavar una bola en una portería.
Es juga a un terreny de 40x20 metres aproximadament enfrentan dos equips amb l'objectiu de clavar la bola a la portería contraria.
Hi ha unes normes "reglamentàries":
  1. Al començar el partit l'àrbitre deixarà caure la bola entre 2 jugadors a 3 metres d'ell
  2. En una treta de falta no podrem llançar a portería y ens deixaran un espai per a traure
  3. El penal s'efectuarà des d'un punt a 7 metres de la portería
  4. Es conseguirà gol al clavar la bola en la portería després de colpejar-lo amb el stick
  5. Per damunt de totes aquestes normes, la més important, és necessari jugar per diversió, respectan als altres participants i incentivan el fair play






Hi ha molts més esports alternatius, troba aquell que més t'agrada ací
http://edufisrd.weebly.com

2 comentarios:

  1. Buenas Raúl,
    En esta entrada nos das información muy acertada sobre los deportes alternativos. Respecto a la sesión que realizasteis del datchball y el colpbol, me parece interesante que puntualices que el colpbol sí esta como contenido obligatorio en el currículum, ya que no lo sabía. Me parece curioso que se especifique este deporte pero otros no.
    Los otros deportes alternativos que describes (la indiaca y el floorball), también me parecen muy entretenidos y tienen un gran potencial.
    La redacción de la entrada está ordenada y correcta, lo que hace que la lectura se haga muy amena.
    Mi puntuación es un 10.

    ResponderEliminar
  2. Hola Raúl, tu entrada es completísima. Me gusta la diversidad de deportes y la explicación de cada uno. Se nota que te has informado muy bien y te has tomado tiempo para escribir. Te felicito. Mi nota es 10.

    ResponderEliminar