lunes, 23 de noviembre de 2020

L'esgrima a l'escola

 1. Què t’ha paregut aquesta pràctica? Coneixies l’esgrima? La incluiries en la teua programació d’EF? 

Després de realitzar la sessió d'esgrima al gimnàs he de dir que he quedat prou sorprés ja que no imaginaba que poguera arribar a cansar tant aquest esport, a més a més hem conegut diferents formes de treballar amb l'alumnat i també ens ha demostrat que incloure aquest esport a les programacions d'Educació Física és a la par que interessant molt econòmic.

2. Segons el Decret 108/2014, en què bloc; i concretament en què cursos estaría justificada la seua aplicació? Raona la teua resposta. 

No sols podem incloure aquest esport ja que diferents continguts s'hi poden treballar durant la pràctica de l'esgrima.

A segon podriem utilitzar-lo però de manera molt puntual per intentar assolir aquest criteri d'evaluació del bloc 2:

BL 2.1 Imitar y reproducir habilidades motrices de locomoción y estabilidad manteniendo el equilibrio (estático y dinámico) y utilizando diversos materiales.

 També a tercer podriem aplicar-lo per assolir aquest criteri d'evaluació del bloc 3:

BL1.3. Realizar acciones motrices con equilibrios estáticos y dinámicos, ajustando el tono y la postura corporal a los mismos, diferenciando sensaciones, emociones y sentimientos, reconociéndolos en uno mismo y en los demás.

 En el segon bloc de quint podem trobar aquest criteri d'evaluació:

BL 2.1 Adaptar las habilidades motrices a juegos y actividades físicodeportivas (de oposición, de cooperación, de cooperaciónoposición, etc.) mediante la ejecución coordinada del movimiento adaptándose a entornos desconocidos con un grado mínimo de incertidumbre.

Fins ací podem utilitzar l'esgrima com a esport pont per aconseguir determinats objectius que no estan relacionats de manera directa al esport en sí. Personalment pense que a aquestes edats utilitzar un joc amb "espases" pot arribar a ser complicat i no recomane l'aplicació del esport al menys fins a quint.

Ja en sisè sí podrem profunditzar més a l'esport en sí, fer que coneguen les regles i que el practiquen de manera correcta per primera vegada a la primària.

Ens apel·larem al criteri d'evaluació següent per poder defendre la nostra proposta:

Bloque 2:

BL 2.1. Resolver situaciones físico-deportivas de forma eficaz con diversidad de materiales, utilizando las habilidades, la coordinación y el equilibrio ajustándose a entornos desconocidos con cierto grado de incertidumbre.  

Bloque 5: 

BL 5.2. Resolver problemas técnicos y tácticos elementales, propios del juego y de actividades físicas y deportivas, con o sin oposición, aplicando principios y reglas para resolver las situaciones motrices.

3. Amb quins altres materials es podria treballar l’esgrima a l’escola? Si fora autoconstruit explica com ho faries (passos a seguir per a la seua elaboració). 

Podem aplicar l'esgrima amb qualsevol objecte que ens permeta extendre la nostra mà per poder colpejar. Personalment crec interessant aprofitar aquesta possibilitat per realitzar un treball de manera interdisciplinar amb l'assignatura de Plàstica, on podran anar realitzant personalment les seues "espases" amb materials reutilitzables així com suros, botelles per fer les proteccions de la mà, cartró o qualsevol material que se'ls ocórrega i una volta realitzades podran utilitzar-les durant les sessions d'esgrima a Educació Física.


4. Proposa 3 variants a la pràctica vivenciada avui: un joc d’animació, un joc de part principal i un joc de tornada a la calma (especifica el curs de Primària al que aniria dirigit).

Realitzaré els jocs per a sisè de primària ja que com abans he comentat pense que és el millor curs per poder realitzar-lo correctament.

Proposta per a realitzar un joc d'animació amb l'esgrima:

Aplicarem l'esgrima al joc del mocador, en aquest cas variarem dues normes.

L'alumnat deurà agafar el mocador amb una "espasa" i mai amb la mà, si cau al piso deuràn agafar-la o espentar-la amb l'espasa fins que un dels dos competidors/es guanye.

Els moviments seran limitats, per poder avançar deuran de "marchar" com a l'esgrima i per tornar a la zona de l'equip deuran realitzar el moviment de "romper".

Proposta per a realitzar un joc de part principal amb l'esgrima:

Com a proposta per al joc de la part principal realitzarem un circuit (o més, depèn del nombre d'alumnes, sempre intentant mantenir al menor nombre de persones aturades) on col·locarem a diferents altures rotllos de paper usats, utilitzant els cartrons circulars com a objectiu per aconseguir els punts.

Al llarg del circuit el concursant haurà d'encertar amb la seua "espasa" dins dels cartrons dels rotllos de paper i finalment realitzarà una "lluita" contra un altre company/a a un sol punt. 

Un volta acabat, el company que estava esperant tornarà a la fila i el que acaba de realitzar el circuit es quedarà esperant el següent company per combatre i poder seguir de manera fluida el circuit.

Proposta per a realizar un joc com a tornada a la calma amb l'esgrima:

Realitzarem un joc cooperatiu que l'orientarem com a tornada a la calma. Durant el joc limitarem els moviments als dos treballats amb l'esgrima, la "marcha" per anar cap avant i "romper" per anar cap enrere.

Durant el joc els alumnes deuran de seguir les línies del camp de bàsquet i/o de futbol amb aquests moviments i tindran que ajuntar-se per grups així com ho marque el/la docent fins que finalment direm "un grup de total la clase!" i finalitzarem fent un cercle amb tot l'alumnat per donar feedback i comentar la sessió realitzada.




2 comentarios:

  1. Hola Raúl,
    En mi clase no practicamos este deporte, pero me hubiera gustado mucho practicarlo. Creo que tu entrada está muy completa: nos cuentas tu experiencia con la sesión de esgrima, nos dices cómo podríamos llevarlo a las clases de Educación Física siguiendo el Decreto 108/2014, propones un material casero muy económico y unas variantes muy interesantes. Sobre todo la variante de aplicar la esgrima al juego del pañuelo.
    Personalmente esta entrada me parece muy bien redactada y no he visto ninguna falta de ortografía.
    Mi puntuación es un 9.

    ResponderEliminar
  2. Hola Raúl. Esta entrada me parece super completa. Mi grupo no realizó esta sesión pero tras leer tu entrada creo que nos perdimos una experiencia muy interesante. Me gustan las variantes que has propuesto, y los materiales que has escogido para fabricarlo son muy accesibles.
    Por todo esto mi nota es 10.

    ResponderEliminar